Isnin, 21 Februari 2011

Panduan Membeli Rumah Sebagai Pelaburan PALING Menguntungkan

200310309-001

Sebelum membeli rumah, pembeli sering mengalami perasaan tidak pasti dan banyak persoalan yang timbul antaranya seperti:
“Mahal la rumah kat PJ..baik ko cari rumah dekat area Nilai jer..kat situ murah skit”
“Aku cadangkan baik ko beli rumah teres yang ada tanah… Kalo ko beli kondo, nanti bulan2 kene bayar maintenance fee..Bukan skali bayar..Setiap bulan kot…”
Persoalan-persoalan seperti inilah yang sering bermain di minda setiap pembeli semasa memilih hartanah untuk dibeli. Setiap rumah atau hartanah mempunyai kelebihan dan kekurangan masing- masing. Semestinya pemilihan untuk membeli rumah itu terletak pada citarasa individu itu sendiri. Tetapi,tahukah anda dengan membeli rumah,ia akan menjadi pelaburan yang paling memguntungkan anda…insyaallah.
Disini,saya ingin memberi sedikit panduan membeli rumah yang membawa kepada keuntungan berdasarkan setiap ‘survey’ yang telah dijalankan. Ia sangat berguna untuk anda yang merancang  dan mula berjinak dengan pelaburan hartanah. Namun ia tidak sesuai jika anda beli untuk dijadikan tempat tinggal utama. Kerana ia tiada alasan kecuali melibatkan perasaan dan anda belum pernah memiliki rumah sebelum ini.
menguntungkan

Panduan 1: Jalan Raya

Lokasi yang stategik menjadi faktor pilihan orang ramai pencari hartanah. Ini kerana ia memberi kemudahan kepada setiap pembeli untuk bergerak kemana-mana tanpa perlu risau tentang kesesakan lalu lintas dan kesibukan kota. Terutama waktu kemuncak iaitu waktu pagi dan petang apabila semua orang berpusu-pusu untuk pergi dan balik kerja. Justeru, kawasan yang ada beberapa pilihan untuk ke semua ‘hotsport’ sangat-sangat dihargai. Saya rasa Puchong adalah contoh lokasi terbaik kerana ia ada Lebuhraya Bukit Jalil untuk ke Kuala Lumpur, Lebuhraya KL-Putrajaya untuk ke Putrajaya/ Cyberjaya, Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) untuk ke Petaling Jaya, Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) untuk ke Kajang & Lebuhraya Shah Alam (KESAS) untuk ke Subang Jaya/ Shah Alam. Jadi, liputan untuk Puchong luas membolehkan ramai orang duduk di situ.

Panduan 2: Kemudahan

Lokasi yang berdekatan dengan kemudahan awam seperti sekolah, pasaraya, hospital dan klinik kesihatan, balai polis, bank, bengkel kereta, stesen LRT, lapangan terbang, stesen bas, kedai-kedai makanan dan sebagainya menjadi faktor pilihan pada ramai pembeli. Disebabkan itulah nilai rumah di Bandar Utama dan Mutiara Damansara naik memuncak, disebabkan wujudnya One Utama & The Curve disana. Bergantung kepada pasaran anda, kemudahan sekolah, hospital, tadika atau pusat sukan pasti berbeza. Sekiranya anda berkemampuan dan tergolong dalam golongan yang berada semestinya International School menjadi pilihan anda. Tadika pun ‘high-class’. Tapi kalau pasaran biasa-biasa sahaja, sekolah kerajaan pun sudah memadai. Cuba cari juga sekolah agama sebab ia semakin pupus dimamah pusat membeli – belah. Lagi satu, HIJAU juga penting.
Walaupun ramai yang gemar duduk di KL, tapi saya percaya masih ada juga yang lebih mementingkan unsur-unsur kehijauan. Sebab itu taman di KLCC meriah bila hujung minggu dan selepas waktu pejabat. Anda mendapat kelebihan kalau belakang rumah anda ada taman. Lebih bonus sekiranya depan rumah itu mengadap taman, tasik atau hutan simpan. Ia memang suasana yg menakjubkan dan dapat memberi ketenangan setelah penat seharian berkerja. Dari segi kemudahan pengankutan pula, ia banyak mendorong kepada pembangunan di sesebuah kawasan itu. Pengangkutan awam yang paling popular pada masa kini seperti PUTRA, STAR atau KOMUTER. Semua orang terlalu HYPE dengan keretapi ini. Secara tidak langsung nilai hartanah sekitarnya naik tak tentu hala. Ramai pembeli mahukan rumah berdekatan dengan LRT bagi memudahkan mereka bergerak. Jangan lupa juga bas terutamanya jika anda target golongan berpendapatan rendah.

Panduan 3: Pusat komersial

Jenis-jenis perniagaan di sesuatu kawasan juga mencerminkan masyarakat atau kejiranan sesuatu kawasan. Sekiranya kedai-kedai dikawasan itu seperti tidak berapa maju, ini menunjukkan penduduk di kawasan itu penduduknya kurang berbelanja atau penduduk tergolong dalam golongan yang berpendapatan rendah. Sekiranya McD atau KFC, wujud dikawasan tersebut itu petanda jumlah population yang dah sampai ke tahap pembangunan yang memberangsangkan. Tapi kalau ada kopitiam tu maknanya kawasan tu memiliki kadar pembelian yang baik. Dan kalau ada Dome atau Starbucks, tu lebih bagus. Perumahan yang memiliki penduduk dengan daya membeli yang tinggi berpotensi untuk naik nilainya dengan kadar yang sangat cepat. Ini kerana mengaliran wang yang berlaku dikawasan tersebut sangat cepat dan pantas. Seiring dengan kemajuan dan pembangunan. Nilainya secara langsung akan meningkat.

Panduan 4: Pemaju

Percaya atau tidak, rekod kerja pemaju dalam pembinaan projek-projek hartanah menjadi kayu ukur nilai hartanah itu tinggi atau tidak pada masa hadapan. Nama-nama seperti UM Land, I&P, SP Setia dan IJM memang diakui mempunyai ‘class’ tersendiri dalam mana-mana projek perumahan. Kebiasaannya hartanah-hartanah daripada pemaju kelas A sedikit tinggi berbanding yang lain, namun mutu dan kualiti projeknya amatlah memuaskan. Hal ini tidak bermakna pemaju-pemaju yang kurang ‘terkenal’ ini tidak mampu membina rumah-rumah yang bagus. Masih lagi bagus! Cuma nama mereka kurang menyerlah. Contohnya, syarikat Sime Darby. Ia subuah syarikat yang besar dan terkenal. Pasti pembeli akan sangat teruja dan yakin yang projek ini akan menaikkan nilai kawasan itu tapi tak semua projek mereka berhasil. Ada jugak banyak projek Sime Darby di Johor yang nilainya tak naik langsung. Malah makin turun. Jadi jangan la beli rumah itu semata-mata kerana pemaju dan harapkan nilainya akan naik. Tapi masih boleh dibeli untuk dijadikan tempat tinggal atau disewakan sahaja.

Panduan 5: Elakkan kawasan terpencil

Kawasan terpencil boleh dikatakan seperti hujung kampung. Tempat-tempat hujung ni susah sikit nak ada permintaan. Boleh jugak naik, tapi perlu ambil masa yang lama sebab tidak ada pemangkin kemajuan itu. Namun keadaan boleh berubah. Contohnya seperti di Taman Tun Dr Ismail pun dahulunya hujung KL. disebabkan harganya lebih murah berbanding Bangsar waktu itu, jadi ramai jugak pekerja kerajaan yang beli rumah dikawasan tersebut dan akhirnya sekarang ia menjadi PJ golden triangle. Sesuatu yang membanggakan dan membangun. Tapi ingat, ia bukan mengambil masa yang sekejap, sekurang-kurangnya 10 tahun baru kita dapat lihat kemajuan dan pembangunan itu. Jadi kalau nak melabur dalam hartanah sebegini, anda mesti berani ambik risiko.
Kesimpulannya, hartanah adalah sumber terbesar dimana ia memberi kebaikan dalam aliran tunai anda setiap bulan. Harga hartanah berpotensi untuk naik. Ia seperti aliran wang itu gaji dan harga rumah naik itu sebuah bonus. Ia memang berbaloi sekiranya anda merancang untuk pencen awal. Setiap hari kerja kutip wang sewa sahaja selepas pencen. Ia betul-betul menguntungkan,betul tak?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan