Isnin, 21 Februari 2011

Rahsia Membina Empayar Secara Senyap

Sudah pastinya apabila anda berada dalam dunia perniagaan atau anda menyewa ataupun anda seorang pemilik sebuah bangunan. Dua perkara penting yang perlu anda ketahui. 

Pertama jika anda menyewa, anda akan dapat menilai sewaan akan meningkat setiap kali anda ingin memperbaharui perjanjian sewaan yang akan tamat. 

Perkara kedua, anda akan dapati harga bangunan tersebut sentiasa meningkat.

Sekiranya anda tahu, terdapat pemilik bangunan memperoleh pulangan berlipat kali ganda berbanding harga belian pertama bangunan tersebut. Walaupun anda tidak ubah suai bangunan  anda melainkan hanya mengecat setiap lima tahun. Nilainya tetap akan meningkat.

Kenapa dan bagaimana ia berlaku?

Semestinya dengan hanya memperolehi satu bangunan, anda akan mendapat pulangan yang lumayan.

Dijadikan contoh, sekitar sempadan Shah Alam dengan Subang Jaya. Harga bangunan di sekitarnya dijual oleh pemaju hanya lingkungan RM 1,000,000. Anda boleh lihat nilai purata peningkatan bangunan tersebut sebanyak RM 1,000,000 dalam masa setahun.

Bayangkan dalam masa 5 tahun?
Tentu “$$$$$$” yang akan timbul dalam fikiran anda.

Sehingga bila harga bangunan di sekitar ini akan meningkat?

Ia bergantung kepada permintaan dan penawaran. Sekiranya kawasan sekitar bangunan di situ membangun dan tiada lagi penawaran melalui bangunan baru, maka harga secara purata akan menjadi lebih mahal. Hal ini kerana pelabur atau pembeli tidak ada pilihan lain melainkan membeli melalui penjualan yang kedua.

Sebagai ahli pernigaan, anda akan memiliki banyak harta tanpa perlu anda bekerja keras dan ia akan datang sendirinya secara senyap. Apa yang perlu anda buat ialah hanya memastikan perjanjian jual beli dan pinjaman ditandatangani. Itu sahaja.

Di samping itu, anda perlu memastikan bangunan itu didiami oleh penyewa hebat. Anda perlu teruskan usaha anda daripada pendapatan bangunan pertama dengan menambah koleksi bangunan seperti rumah dan pejabat untuk merai pendapatan yang lebih lumayan.

Seperti pepatah mengatakan: “ sedikit-sedikit, lama-lama akan menjadi bukit”.

Jangan sekali-kali anda lepaskan peluang ini. Mulakan dari sekecil bangunan dan anda akan mengakhiri dengan sebesar bangunan. Jangan sekali-kali anda melalui bangunan yang besar yang akan mengakhiri bangunan yang kecil. 
Sekiranya anda melalui bangunan yang besar dan akan terus bangkit, anda adalah seorang yang hebat.

Tahniah!

Semakin banyak bilangan bangunan anda, risiko bebanan anda akan berkurang sekiranya anda mengikut kaedah yang betul untuk anda memilih lokasi, bangunan, dan harga. Ikuti tips berguna dari yang pakar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan